מצב חירום שבו נופלים טילים על ישובים וערים בישראל הוא מצב מוכר, בעיקר בדרום ועוטף עזה.

מצב זה מכניס את האוכלוסיה – הורים, ילדים, מורים ובעלי תפקידים בקהילה ללחץ, דריכות ואף חרדה. בתדריך קצר זה נעסוק בדרכים להתמודדות בעת מצב החירום, לקראתו ולאחריו.

זהו כמובן תדריך כללי, ובעת הצורך ניתן יהיה לפנות אלינו להתמודדות עם מקרים ספציפיים.

כללית: אנו ממליצים על מודל התמודדות גשר מאחד  שפותח בשעתו ע”י מולי להד ועופרה אילון – מודל זה מניח שבכל אדם טמונה יכולת בסיסית להתמודדות עם מצבי לחץ, דחק וחרדה, ולכל אדם יש סגנון ייחודי משלו, אך ישנם מספר דברים משותפים להתמודדות, שניתן להשתמש בהם ולשלבם בהתמודדות.

מצב של חרדה הוא בגוף ובנפש

גש”ר מאח”ד

ג – גוף.

אנו חשים בגופנו את החרדה – דפיקות לב מואצות, נשימה מהירה, הזעה, סחרחורת וכו’. הנחת העבודה כי התמודדות גופנית שבה נקנה שליטה מסוימת בתופעות הגופניות חשובה להתמודדות עם מצוקות הרגש והנפש. חשוב להפעיל את הגוף, ככל שתנאי הדירה מאפשרים זאת: ריצה במקום, שכיבות סמיכה, כפיפות בטן, קפיצות במקום, שכיבה על הגב והרמת רגליים כשהן ישרות וצמודות זו לזו. כל אלה בנוסף לכך מוממלצים תרגילי נשימה פשוטים כמו נשימה (הכנסת אויר 5 שניות) ונשיפה (עשר שניות) כל זה 5 פעמים

(הרעיון: שליטה בגוף ובנשימה שליטה בנפש)

חשוב להגביר את הקושי: אפשר להגיע לנשיפה של 10 שניותואח”כ 15 שניות.

בעת הנשיפה עולה שיעור דו תחמוצת הפחמן (CO2) בדם, וזה גורם ממתן ומוריד את הדופק ולחץ הדם

ש – שכל       

השימוש במחשבה ובלימוד בעת התמודדות מגבירים את התחושה שישדרך לצאת מהלחץ ומהחרדה.

רצוי לכן להכין בממ”ד ספרים, חוברות, מחברות, כלי כתיבה וכד’ ולנסות לעודד את הילדים לקרוא ואפילו ללמוד כדי להסיח דעות מו המצב, וגם כדי שהחשיבה תחליף את השתלטות הרגשות – מםחד, חשש, פאניקה וחרדה המתעוררים בעקבות המצב.

ר – רגש

את הרגשות השליליים ננסה להמיר ברגשות חיוביים דרך: משחק, מוסיקה, שירה, או האזנה לשירים מוקלטים, ספרי קומיקס מצחיקים וכל דבר שיכול לעורר רגשות חיוביים. לצד זאת רצוי לאפשר לילדים להביע סכל דרך אפשרית את הרגשות האותנטיים העכשווים שלהם: בציור, בכתיבה, בתיאטרון בובות וכו’ ולדבר על המצב הקשה והאפשרות שהוא זמני וחולף.

מ – מערכת

חשוב לקיים פעילות שגרתית קבועה ומסודרת, ככל האפשר, בזמן החירום: שעות אכילה, קימה, שינה, רחצה מסודרות ושינון הוראות הבטיחות והבטחון של פיקוד העורף והצורך לשמור ולהיצמד אליהם.

א – אמונות

האמונה  היא מכשיר חזק להתמודדות עם כל מצב של לחץ, קושי או דחק.

האמונה בבורא עולם, בהשגחתו ובעזרתו חשוב לשננה ולחזקה בלימוד, בהקפדת יתר על תפילה ומצוות – ובכח כל אלה לסייע להתמודדות.

ח – חברתי

הרשת החברתית של הילד והמבוגר מסייעת להתמודדות , וחשוב מאד לחזקה. הכוונה לחיזוק הקשרים עם ההורים אחים ואחיות, בני משפחה מורחבת, חברים לכתה ולקהילה וכו’ – ע”י שיחות,  טלפונים, משחק עם האחים בהשגחת ההורים וכו’. חשוב לרתום את האחים הגדולים להשגחה ולהפעלה של הקטנים – בהשגחה ובסיוע ההורים.

ד –  דמיון

כוחו של הדמיון רב הסחת של תשומת הלב מקשיי ההווה ומאיומיו. ניתן לעשות זאת במגוון אמצעים: משחקי קופסא, משחקים חברתיים, משחקי כתיבה,  ספרים, תמונות וקלפים.

חשוב שההורים ישגיחו ויפעלו יחד עם הילדים בפעילויות השונות, יספרו סיפורים, יארגנו הפעלות, תיאטרון בובות וכו’  וכו’.

כל פעולה שיכולה  לעורר את הדמיון, ולהסיח את הדעת ממצב החירום והלחץ. חשוב מאד

שההורים יהיו מודעים לכך שבהתמודדותם הם עם המצב, הם משמשים מודל ודוגמא לילדים, ואם הם מתקשים בחלק מהעקרונות – הם יכולים לנסות ולאמץ בעצמם רעיונות ומחשבות הקשורים למודל זה של גש”ר מאח”ד

כפי שצויין ניתן להתקשר ל”שערי הצלחה” – למנהל המקצועי שפרטיו פה בקשר חקשיים צפציפיים של ילד או נער, או של ההורה עצמו.

“עת צרה היא ליעקב – וממנה יוושע”

אלי ברמן – עו”ס

מנהל מקצועיח של “שערי הצלחה”