כמה נקודות חשובות לתשומת לב ההורים בימים אלו שחרדות מילאו את ליבנו ובימים שלאחר הטראומה.

שאלה:
שחרדות מילאו את ליבנו ובימים שלאחר הטראומה. מה זה פחד, מתח, טראומה וסטרס? ומה זה גורם לנו ?
תשובה:
השם ברא אותנו עם מנגנון הגנה המתריע בעת הצורך ומורה לנו מה ואיך לפעול באותו זמן.
בעת אירוע מתעוררת הרגשת חוסר וודאות, חוסר אונים, “מה יקרה? האם יקרה? האם אני מוגן?” והדבר מחדד
את כל חושינו למחשבות על צורות התגוננות: אם תהיה אזעקה- נרוץ, ניכנס, נסגור דלת וכו’, הראש והלב עובדים
במלוא התפוקה, ובגלגל המחשבות: מתח פחד לחץ וכו’. ולאחר מכן עייפות חוסר ריכוז ותשישות ….

שאלה:
האם מותר לפחד? ומה להגיב לפחד של הילדים?
תשובה:
מותר לפחד ומאד לגיטימי להתגונן, כדאי לדבר תוך כדי ובעיקר לאחר האירועים, למשל: מה הרגשת?
איך התגברת? וגם לשתף את הילדים שאנחנו וגם גיבורים מאתנו מפחדים, עם זה שאנו יודעים להתמודד ונעבור את זה.

שאלה:
מה צריך להדאיג אותנו כהורים? איך נדע האם לערב גורמים טיפוליים?

תשובה:
1. תשומת לב- אם החרדה מתמשכת גם בימי השגרה ומפריעה לתפקוד השוטף, לדוגמא: פחד לעשות דבר חדש,
ללכת בלילה או לישון לבד, חלון פתוח וכדו’.
2. היו ערניים האם נפגע התפקוד היומיומי במסגרת הלימודים או חלו שינויים בהתנהגות, מופנמות או מוחצנות.
3. האם הילד/ה לא רוצה לדבר על כך או מתבטא בצורה מוזרה.
4. בכל ספק כדאי לפנות למוקד שכווי ולמלאות שאלון רגשי.
5. חשוב לדעת שטיפול רגשי תמיד ישחרר, יוסיף ביטחון עצמי ויתן כלים להתמודדות עם הלחץ.

שאלה:
האם יש חשיבות לטיפול מהיר, או שאפשר לחכות אולי יעבור לבד?
תשובה:
פחד וחרדה, תופסים מקום נרחב בראש ובלב, וגורמים לתפקוד ירוד בהתאם לרמת החרדה.
ככל שנמהר לטפל בעניין ונשחרר את המועקה כך תהיה לילד פניות לתפקוד מיטבי ונמנע בעיות עתידיות בבניית
אישיותו של הילד